dabika mag2

چک لیست نوزاد تازه متولد شده 2

1402-02-26
11:59 ب.ظ

در مقاله قبل به بررسی وسایل اتاق خواب و تغذیه نوزاد پرداختیم و در این مقاله سایر وسایل ضروری را بررسی می‌کنیم.

 

چک لیست لباس

نوزادان تازه متولد شده به سرعت رشد می‌کنند، بنابراین بهتر است تعداد سایز متنوع و به تعداد کم لباس تهیه کنید. علاوه بر زیبا بودن، لباس نوزاد یک آیتم ضروری برای چک لیست شما است. فراموش نکنید که برای لباس نوزادتان چند لایه‌ در نظر بگیرید (مگر اینکه در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید). معمولاً بهتر است نوزاد خود را یک لایه بیشتر از لباسی که خودتان می‌پوشید، بپوشانید.

سایز 000 برای نوزادان 0 تا 3 ماهه و سایز 00 برای نوزادان 3 تا 6 ماهه مناسب است. برخی از نوزادان بزرگ‌تر ممکن است سایز 00 مناسبشان باشد. ممکن است مجبور شوید آستین‌ها را بالا بزنید، اما این کار طولانی مدت نخواهد بود. اندازه‌ها بین انواع لباس‌ها و تولیدکنندگان متفاوت است، بنابراین بهتر است لباس‌ها  مقایسه کنید و فقط به اندازه روی برچسب تکیه کنید.

 

 

موارد زیر مهمترین چیزهایی است که باید برای کمد لباس کودک خود بخرید:

پتو قنداق شو

در چند هفته اول، ممکن است بخواهید نوزاد خود را قنداق کنید و یک پتوی مخصوص می‌تواند مفید باشد. گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله مواردی که برای راحتی بیشتر دارای چسب هستند.

لباس خواب

کودک شما بیشتر وقت خود را در خواب می‌گذراند، بنابراین لباس خواب مطمئناً بخشی از ملزومات نوزاد است. لباس‌هایی را انتخاب کنید که راحت‌ از سر کودک عبور می‌کنند. مدل‌های زیپ‌دار می توانند لباس پوشیدن کودک را سریع و آسان کنند. از نظر جنس لباس های نخی، انتخاب خوبی هستند. این لباس‌ها در هوای گرم نسبت به لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی، کودک را خنک‌تر نگه می‌دارد. پنبه همچنین به خوبی شسته می‌شود و در برابر پوست حساس کودک شما ملایم است.

زیر پیراهن و لباس‌های یک تکه و تی شرت

لباس‌هایی را انتخاب کنید که دسترسی آسان را برای تعویض پوشک را فراهم می‌کنند. بسته به آب و هوا، لباس‌هایی با آستین کوتاه یا بلند و همچنین شلوار یا شلوارک، انتخاب کنید.

در طول روز، اگر قصد دارید به نوزاد خود شلوار یا ساق شلوار بپوشانید، به تاپ‌هایی مانند تی‌شرت نیاز دارید.

ساق یا شلوار کشدار

چه والدین جدیدی باشید یا حرفه‌ای و باتجربه، از داشتن شلوارهای زیاد برای نوزادتان خوشحال خواهید شد.

ژاکت

برای گرم نگه داشتن کودکتان، هیچ چیز در این چک لیست نوزاد تازه متولد شده به اندازه ژاکت نیست. ژاکت‌ها راحت‌تر از پولیور در می‌آیند و در صورت نوسانات آب و هوا می‌توان آن‌ها را در جلو باز گذاشت.

جوراب یا پاپوش

شما به تعداد زیادی جوراب و شاید چند پاپوش نیاز دارید. نوزاد شما هنوز به کفش‌های واقعی نیاز ندارد – تا زمانی که شروع به راه رفتن در بیرون نکند، این کفش‌ها ضروری نیستند.

انواع کلاه

کلاه لبه دار به محافظت از کودک شما در برابر نور خورشید کمک می‌کند. اما اگر هنگام تولد نوزادتان هوا سرد است، یک کلاه بافتنی داشته باشید تا مطمئن شوید سر او گرم است.

دستکش

دستکش‌های کوچک زیبا برای ماه‌های سردتر عالی هستند.

تمام لباس های کودک را قبل از اینکه کودک برای اولین بار بپوشد، بشویید. این کار باعث می‌شود رنگ‌ها و مواد شیمیایی حذف شود و احتمال تحریک لباس‌ها به پوست کودک یا ایجاد واکنش آلرژیک را کاهش دهد. شما می‌توانید لباس های کودک را با بقیه لباس‌های خود بشویید، اما سعی کنید از مواد شوینده قوی و نرم‌کننده‌های لباس خودداری کنید. شوینده‌های لباسشویی که برچسب “حساس” یا “لطیف” دارند کمتر احتمال دارد پوست کودک شما را تحریک کنند.

و به خاطر داشته باشید که کوچولوی شما به زودی از آنچه می‌پوشد بزرگتر می‌شود، بنابراین تا می‌توانید تعداد زیادی عکس بگیرید.

 

 

چک لیست حمام

در سال اول کودک شما، ممکن است تنها به سه بار حمام در هفته نیاز داشته باشد. با این حال، حتی یک برنامه حداقلی برای حمام کردن نیاز به برخی لوازم ضروری نوزاد تازه متولد شده دارد.

 

 

 

 

چک لیست ما شامل همه چیزهایی است که برای حمام کردن نوزادتان در چند ماه اول نیاز دارید:

صندلی حمام یا وان کودک

نوزاد شما در ابتدا حمام اسفنجی خواهد داشت، تا زمانی که بند ناف  بیفتد. اما، در نهایت، شما به نوعی صندلی یا وان برای حمام کردن نیاز خواهید داشت. فقط مطمئن شوید که برای نوزادان تازه متولد شده کار می‌کند یا اینکه همراه با یک درج عبارت “مخصوص نوزاد”، مناسب با اندازه  کودک شما باشد.

شامپو

اگر نوزاد شما مو دارد، می‌توانید از شامپویی که مخصوص نوزادان طراحی شده است استفاده کنید.

 

 

ظرف کوچک پلاستیکی

به شما کمک می‌کند تا به آرامی ‌آب را روی مو یا پوست کودک خود بریزید تا صابون یا شامپو را بشویید. فقط بیشتر مراقب باشید که آب صابون وارد چشمان کوچولوی شما نشود!

حوله

شما یک حوله نرم نیاز دارید – شاید حتی حوله ای که برای خشک کردن راحت تر، کلاه هم داشته باشد.

مرطوب کننده کودک

یک نوزاد تازه متولد شده معمولاً به لوسیون‌های خاصی نیاز ندارد، اما اگر کودکتان تکه‌های پوستی خشک دارد، می‌توانید از یک مرطوب کننده نوزاد بدون عطر استفاده کنید.

 

 

چک لیست جابجا کردن نوزاد

ممکن است وقتی کودک خود را بیرون می‌برید، از میزان نیازتان متعجب شوید. برای اطمینان از داشتن موارد ضروری، چک لیست نوزادان ما شامل تمام وسایلی است که ممکن است هنگام بیرون رفتن با کودک خود به آن نیاز داشته باشید:

 

 

 

صندلی ماشین

صندلی ماشین یکی از مهمترین موارد ضروری در چک لیست نوزادان است. نوزاد شما در لحظه ای که از بیمارستان به خانه می‌روید و پس از آن برای هر سواری با ماشین به یک صندلی نیاز دارد. صندلی ماشین رو به عقب را انتخاب کنید که آخرین استانداردهای ایمنی را داشته باشد و برای اندازه و وزن نوزاد شما مناسب باشد. اطمینان حاصل کنید که صندلی ماشین به درستی روی ماشین شما نصب شده است و رو به پشت نصب شده است، همه اینها قبل از موعد مقرر.

کالسکه

قبل از خرید، این چهار معیار اصلی را در نظر بگیرید:

بازه سنی کودک

اگر در حال خرید کالسکه نوزادی هستید که می‌خواهید تا چند سالگی کودک دوام بیاورد، باید نوع متفاوتی از کالسکه را انتخاب کنید که وزن کودک را تا حدود 15 کیلو تحمل کند و کودک به راحتی از آن بیرون بیاید. برخی از افراد سبک کالسکه نوزادانی را دوست دارند، در نظر بگیرید که وقتی کودک بزرگتر می‌شود و دیگر نمی‌خواهند به پشت دراز بکشند به کالسکه دیگری نیاز خواهید داشت.

اندازه و وزن

اگر ماشین کوچکی دارید و می‌خواهید کالسکه را با آن حمل کنید، حجم فیزیکی اهمیت دارد. اگر از کالسکه در شرایطی استفاده می‌کنید که گاهی اوقات مجبور می‌شوید آن را جمع و حمل کنید، باید به این فکر کنید که چقدر سنگین باشد.

سهولت استفاده

بیشتر این جزئیات را از نظرات افرادی که آن را تهیه کرده‌اند، بررسی کنید. برخی از کالسکه‌ها ممکن است دارای پیچیدگی‌هایی در استفاده باشند.

سبک

برخی از کالسکه‌ها با مواد سبک ساخته شده‌اند که هل دادن آن بسیار راحت است. همانطور که انتخاب‌های خود را محدود می‌کنید، توضیحات و مشخصات هر کالسکه را بررسی کنید. همچنین بررسی کنید که آیا کالسکه به راحتی لکه می شود یا قابل شستشو است.

 

آغوشی

این آیتم می‌تواند برای نزدیک نگه داشتن کودک شما در حین حرکت در حالی که دستانتان آزاد است، مناسب باشد. آغوشی کودک در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. به خاطر داشته باشید که برخی از آغوشی‌های نوزاد برای استفاده ایمن برای این گروه سنی نیاز به درج عبارت “مخصوص نوزاد” دارند. هنگام استفاده، دستورالعمل‌های ایمنی را دنبال کنید.

ساک لوازم کودک

این یکی از مهم‌ترین ملزومات کودک است، داشتن ساک لوازم کودک، برای بردن همه چیزهایی که نیاز دارید در زمانی که با کودکتان دور از خانه هستید،  ضروری خواهد بود. این ساک‌ها دارای طرح‌هایی از کاربردی تا مد روز هستند.

آفتابگیر برای شیشه ماشین

مهم است که نوزاد خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا از پوست ظریف او محافظت کنید. ممکن است بهتر باشد برای دور نگه داشتن نوزادتان از نور خورشید، شیشه‌های صندلی عقب ماشین خود را با یک پوشش سایه‌دار بپوشانید.

پد تعویض

یک پد تعویض می‌تواند به شما کمک کند همیشه جایی تمیز برای تعویض پوشک کودک خود داشته باشید. پدها معمولاً کاملاً فشرده می‌شوند تا در اکثر کیسه‌های پوشک جای بگیرند.

روکش باران کالسکه

هنگام انتخاب کالسکه بهتر است این مورد را هم در نظر داشته باشید.

 

 

چک لیست ایمنی و بهداشت

داشتن یک منبع خوب از لوازم ضروری برای سلامتی نوزاد مفید است، زیرا در برخی مواقع باید دمای کودک خود را اندازه بگیرید یا یک خراش کوچک بانداژ کنید. اینها چند مورد اساسی برای داشتن در خانه هستند:

 

 

جعبه کمک‌های اولیه

این را با اقلام اولیه مانند دماسنج کودک، موچین، پماد آنتی بیوتیک و باند چسب، در یک مکان نگه دارید . ممکن است بخواهید کیت کمک‌های اولیه دیگری در ماشین یا ساک لوازم کودک داشته باشید تا زمانی که در حال حرکت هستید برخی از این موارد ضروری را داشته باشید.

سرنگ حبابی

با یکی از این سرنگ‌های دستی می‌توانید به آرامی‌ مخاط بینی کودکتان را پاک کنید.

ناخن‌گیر یا یک سنباده نرم

ناخن‌های کوچولوی شما هر از گاهی نیاز به کوتاه کردن دارند که این امر همچنین به جلوگیری از خراش تصادفی کمک می‌کند.

برس موی نرم

اگر نوزاد شما کلاهک گهواره‌ای دارد، یک برس می‌تواند به شل شدن پوسته‌ها کمک کند.

ضد آفتاب

به طور کلی، شما باید کودک خود را حداقل در شش ماه اول از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. با این حال، اگر لباس و یا سایه کافی در دسترس نیست، می‌توانید کمی ‌ضدآفتاب را روی هر ناحیه در معرض نور، مانند صورت و دست‌ها بمالید.

شوینده ملایم

برای شستن تمام لباس‌ها و ملافه‌های نوزادتان در چند ماه اول از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. اگر پوست کودک شما علائمی‌ از تحریک را نشان می‌دهد، یک جایگزین ضدحساسیت مخصوص کودکان را امتحان کنید.

 

 

چک لیست خواب

خواب نوزاد،  یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از والدین باشد. همه در مورد اختلال خوابی که با یک نوزاد جدید به وجود می‌آید صحبت می‌کنند، اما تقریباً هیچ‌کس در مورد کارهایی که می‌توانید قبل از موعد برای کمک به تقویت خواب کودک خود انجام دهید و او را بخوابانید، صحبت نمی‌کنند. از این چک لیست خواب برای کمک به ایجاد عادات خواب سالم استفاده کنید:

رطوبت‌ساز

یک رطوبت‌ساز به مرطوب شدن هوا کمک می‌کند. به خصوص اگر هوا خشک است، ممکن است ارائه دهنده پزشک کودک شما توصیه کند که یک رطوبت‌ساز برای اتاق کودک تهیه کنید. اجتناب از هوای بیش از حد خشک ممکن است به راحتی نوزاد شما کمک کند، به خصوص اگر سرفه یا سرماخوردگی داشته باشد.

پرده‌های قابل تنظیم

از آنجایی که ریتم شبانه روزی بدن تا حد زیادی توسط نور کنترل می‌شود، حتی کوچکترین شکاف نور می‌تواند باعث چرت زدن کوتاه، بیدار شدن زودهنگام یا مقاومت در برابر خواب شود. وقتی صحبت از کیفیت خواب به میان می‌آید، یک مجموعه خوب از پرده ارزش هزینه کردن را دارد.

 

 

آموزش و آمادگی

اما آماده شدن برای پدر یا مادر شدن و آموزش در مورد زایمان و مراقبت از نوزاد هم می‌تواند در  چک لیست نوزادان تازه متولد شده قرار گیرد تا خود را برای شرایط پیش‌رو آماده کنید. قبل از اینکه نوزادتان به دنیا بیاید، انبوهی از اطلاعات را به دست آورید که به بهترین وجه شما را برای ماه‌های شیرین آینده با نوزاد خود آماده می‌کند.

 

 

 

 

 

چند پیشنهاد وجود دارد که والدین اغلب آنها را موثر می‌دانند:

کلاس‌های آموزش زایمان

در این کلاس‌ها می‌توانید دانش و درک عملی از کل فرآیند تولد پیدا کنید. این کلاس‌ها به طور کلی تکنیک‌های آرام سازی، مراحل زایمان، گزینه‌های تسکین درد، برنامه ریزی زایمان و موارد دیگر را پوشش می‌دهند.

کلاس‌های شیردهی قبل از تولد

این آموزش می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما در هنگام شیر دادن به نوزاد کمک کند. در حالی که شیردهی به عنوان یکی از طبیعی‌ترین کارها در جهان در نظر گرفته می‌شود، هنوز هم یک رفتار اکتسابی است. کودک شما ممکن است با تمام غرایز طبیعی به دنیا بیاید که به او کمک می‌کند تا بچسبد و شیر بخورد. با این حال، ممکن است برای شما و فرزندتان لزوم یادگیری برای انجام بهتر این کار وجود داشته باشد.

© هرگونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب مجله دبیکا بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین دبیکا تعلق دارد.