dabika mag2

نکات مهم برای افزایش رشد موها

1401-12-15
6:22 ب.ظ

از نظر فیزیکی امکان افزایش سرعت رشد مو وجود ندارد، اما راه‌های ساده‌ای وجود دارد که به موهای شما کمک می‌کند تا سالم بمانند و رشدشان تحریک شود.

 

مو چگونه رشد می‌کند؟

در رشد مو سه فاز مختلف وجود دارد:

  • در مرحله آناژن مو رشد می‌کند
  • مرحله بعدی مرحله کاتاژن است که در طی آن رشد مو تثبیت می‌شود. طول این مراحل توسط ژنتیک تعیین می‌شود، به همین دلیل است که برخی از افراد می‌توانند موهایی تا کمر داشته باشند در حالی که برخی دیگر موهایشان از سر شانه‌ بلندتر نمی‌شود.
  • در مرحله تلوژن موها می‌ریزند و در نهایت مرحله خواب وجود دارد که در حدود یک تا چهار ماه طول می‌کشد.

 

عدم استفاده از آب داغ برای شستن موها

تمیز نگه‌داشتن مو و پوست سر برای رشد سالم مو بسیار مهم است. از آب گرم (نه داغ) استفاده کنید زیرا آب داغ می‌تواند پوست سر و تارهای مو را خشک کند. سعی کنید شامپو را براساس نیاز پوست سر و نوع موی خود انتخاب کنید، زیرا این کار به رشد موهای سالم کمک می‌کند.
مقداری آب سرد بعد از تمام شدن حمام، به کوتیکول‌های مو کمک می‌کند تا بسته شوند و تا حد امکان براق به نظر برسند.

 

 

 

مراقبت از پوست سر

هنگام شامپو زدن حتما پوست سر خود را ماساژ دهید. این حرکت جریان خون را به فولیکول‌ها بیشتر می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی بسیار مهم را به ریشه موها می‌رساند. ماساژ نه تنها به رشد موهای شما کمک می‌کند، بلکه یک راه آرامش‌بخش برای گذراندن چند دقیقه است.

 

تغذیه سالم

با خوردن یک رژیم غذایی سالم از رشد بهینه مو از درون، حمایت کنید. بیوتین مکملی است که رشد مو را افزایش می‌دهد و می‌توانید آن را به طور طبیعی در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا، تخم مرغ و مرغ پیدا کنید.
مو از پروتئین تشکیل شده است، بنابراین منطقی است که مقدار مناسبی پروتئین در هر وعده غذایی در نظر بگیرید. کمبود پروتئین با ریزش مو مرتبط است، بنابراین غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، ماهی و لبنیات را هر روز در رژیم غذایی خود قرار دهید. در نهایت، چربی‌های خوب باعث می‌شود فولیکول‌ها تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. برای این منظور آووکادو، آجیل و روغن زیتون مصرف کنید.

 

استفاده از استایلرهای حرارتی فقط با اسپری محافظ مو

حالت دادن با گرما می‌تواند به تارهای مو آسیب برساند و رشد آنها را متوقف کند.سعی کنید استفاده از سشوار و اتوی مو را محدود کنید. یا در موارد ضروری از آن‌ها با اسپری‌های محافظ حرارتی استفاده کنید تا از موی شما در برابر دمای بالای 200 درجه سانتی‌گراد محافظت کنند.

 

کوتاه کردن موها

کوتاه‌کردن منظم مو، به موهای شما کمک می‌کند قوی و سالم شوند. هنگامی‌ که در موهایتان موخوره دیدید، این آسیب می‌تواند در طول مو ادامه پیدا کند. برای جلوگیری از بدتر شدن و همچنین حفظ ظاهر زیبای موهایتان، آنها را در فاصله منظم و با قیچی تیز کوتاه کنید. اینجا می‌توانید با موخوره بیشتر آشنا شوید.

 

 

برس زدن با ملایمت

در حدود 10 تا 15 درصد از موهای شما در مرحله رشد هستند. سعی نکنید با شانه زدن خشن، به طور تصادفی برخی از آن موهای بسیار مهم در مرحله رشد را بیرون بکشید. به آرامی‌ شانه بزنید. همیشه از انتها، شروع به برس زدن موهای خود کنید و تا ریشه‌ها ادامه دهید. با استفاده از ماسک مو یک یا دو بار در هفته، موهایتان را نرم کنید تا شانه زدنشان راحت‌تر باشد.

 

حفظ آرامش

ارتباط بین استرس و ریزش مو ثابت شده است. در هفته، فعالیت‌های کاهش استرس را برای خودتان در نظر بگیرید، انجام یوگا، خواندن یک کتاب خوب یا بیرون رفتن در طبیعت برای پیاده‌روی. هر چه سطح استرس خود را بیشتر کنترل کنید می‌توانید به بلندتر و قوی شدن موهای خود کمک کنید.

 

 

استفاده از روبالشی ابریشمی

همانطور که بارها گفتیم، گره خوردن، دشمن رشد موی سالم است. سعی کنید روبالشی نخی خود را به روبالشی ابریشمی ‌تغییر دهید. پارچه صاف‌تر باعث اصطکاک کمتری بین موها می‌شود و گره خوردن مو را کم می‌کند.

 

 

 

 

استفاده از روغن مو

بسیاری از روغن‌های مو، مملو از اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 هستند که موها را تغذیه کرده و موخوره و گره‌خوردگی را نیز کم می‌کنند. چند قطره روغن را به قسمت میانی و انتهایی مو بمالید تا موخوره و خشکی مو را از بین برود و درخشندگی موهایتان  افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

 

© هرگونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب مجله دبیکا بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین دبیکا تعلق دارد.