dabika mag2

نحوه تمیز کردن و مراقبت از ایمپلنت‌های دندان

1402-05-02
10:55 ق.ظ

لبخند، زیبایی بی‌نظیری به چهره می‌دهد. اگر پوسیدگی دندان یا دندان‌های از دست رفته دارید، احتمالا لبخند زدن برایتان چالش‌برانگیز است. با وجود نوآوری‌های مدرن در دندانپزشکی، دیگر لازم نیست به دندان مصنوعی به عنوان تنها گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، فکر کنید. ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی ایمن‌تر، طبیعی‌تر و ماندگارتر هستند. طول عمر ایمپلنت بستگی به نحوه مراقبت از آن دارد. در ادامه مطلب نکات مفیدی را برای حفظ ایمپلنت خواهیم داشت.

ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت دندان، یک پایه فلزی کاشته شده در لثه با جراحی است. پس از کاشت ایمپلنت، دندانپزشک یک دندان جایگزین اضافه می‌کند. در این روش برای جایگزینی ریشه دندان، از پایه‌های فلزی پیچ مانند استفاده می‌کنند. جراحی ایمپلنت دندان می‌تواند جایگزین مناسبی برای پروتزهای نامناسب یا بریج‌های دندانی باشد و زمانی که جایگزینی دندان مصنوعی یا بریج‌کاری به دلیل عدم وجود ریشه‌های واقعی دندان امکان‌پذیر نباشد، انتخاب مناسبی است.

نحوه تمیز کردن و مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی برای حفظ ظاهر و عملکرد خود باید به درستی تمیز و مراقبت شوند. مراقبت ضعیف از ایمپلنت دندان می‌تواند احتمال ایجاد بیماری‌های التهابی که بر بافت‌های نرم و سخت اطراف ایمپلنت اثر می‌گذارد را افزایش دهد. در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به از بین رفتن استخوان و همچنین ایمپلنت دندان شود. تمیز کردن منظم ایمپلنت‌های دندانی کمک می‌کند تا شانس ابتلا به مشکلات دندانی کاهش پیدا کند و مطمئن باشید که لبخند شما برای سال‌های آینده درخشان، سالم و جذاب باقی می‌ماند.

راهنمای دقیق در مورد نحوه تمیز کردن ایمپلنت‌های دندانی به همراه نکاتی برای چگونگی افزایش عمر ایمپلنت‌های دندانی آورده شده است.

از مسواک نرم استفاده کنید.

موهای نرم کمتر باعث آسیب یا خونریزی لثه می‌شوند اما به اندازه موهای متوسط یا سفت در از بین بردن جرم و پلاک موثر هستند. از آنجایی که مسواک‌های برقی تعداد قابل توجهی چرخش مسواک را نسبت به دست ایجاد می‌کنند، به طور موثرتری نسبت به مسواک‌های دستی، باکتری‌ها را از روی دندان‌ها را از بین می‌برند. چه از مسواک دستی یا برقی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که موهای آن نرم است.

دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

مسواک‌زدن بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، دهان را از باکتری‌هایی که در شب جمع شده‌اند، پاک می‌کند. مسواک زدن در شب، قبل از خواب به حذف باکتری‌هایی که در طول روز انباشته شده‌اند کمک می‌کند و خطر تشکیل پلاک را کاهش می‌دهد. بسیاری از دندانپزشکان مسواک زدن را بعد از هر وعده غذایی یا در صورت نیاز در طول روز برای حذف ذرات غذا و میکروارگانیسم‌ها توصیه می‌کنند.

از واتر جت استفاده کنید.

تمیز کردن دندان‌ها، برای از بین بردن ذرات غذا و باکتری‌هایی که مسواک و نخ دندان نمی‌تواند از بین ببرد، مهم است. نادیده گرفتن این مناطق به عنوان بخشی از بهداشت دهان و دندان، می‌تواند منجر به بیماری لثه، پوسیدگی و در نهایت باعث افتادن دندان شود. واترجت آبی، بزاری است که معمولاً برای تمیز کردن دهان و دندان استفاده می‌شود و از نظر بالینی ثابت شده است که ذرات غذا و باکتری‌ها را از بین دندان‌ها خارج می‌کند. این دستگاه مزایا و معایب خود را دارد.

 

 

 

 

نخ دندان را فراموش نکنید.

به آرامی‌ سطح ایمپلنت دندان و اطراف آن را که با خط لثه تماس پیدا می‌کند، تمیز کنید. ایده خوبی است که بلافاصله پس از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا بقایای خمیر دندان از دهانتان پاک شود. این به شما امکان می‌دهد فلوراید را به طور یکنواخت در اطراف ایمپلنت پخش کنید و از رشد نامطلوب باکتری جلوگیری کنید.

از خمیردندان با سایندگی کم استفاده کنید.

از خمیر دندان عاری از اجزای ساینده مانند جوش شیرین یا مواد پاک کننده لکه استفاده کنید، زیرا این مواد می‌توانند باعث سایش اکریلیک و جدا شدن لعاب از ایمپلنت‌های چینی شوند. خمیردندانی رابخرید که به طور خاص برای ایمپلنت‌های دندانی فرموله شده است یا برای انتخاب خمیردندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

زیر و اطراف تاج ایمپلنت دندان را مسواک بزنید.

باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌توانند در زیر و اطراف تاج ایمپلنت جمع شوند و خطر ابتلا به پری ایمپلنتیت (عفونت لثه) را افزایش دهند. برای رسیدن به این نواحی، استفاده از یک مسواک با گردن زاویه‌دار یا یک مسواک بین دندانی با سر کوچک را در نظر بگیرید – به خصوص اگر ایمپلنت در انتهای دهان قرار گرفته باشد.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی بهترین گزینه بعدی برای دندان‌های طبیعی و سالم هستند. اگر به فکر کاشت ایمپلنت دندان بوده‌اید یا می‌خواهید درباره آن بیشتر بدانید، مزایای آن شامل موارد زیر است:

  •  ایمپلنت‌های دندانی مستعد حرکت یا لغزش نیستند و همان سطح امن و ثابت دندان‌های طبیعی را به شما ارائه می‌دهند.
  • آنها را به همان روشی که دندان‌های طبیعی خود را تمیز می‌کنید، تمیز کنید.
  •  از آنجایی که برای حمایت به دندان‌های اطراف متکی نیست، هیچ ساختار دندانی را مانند بریج از دست نخواهید داد.
  •  با جلوگیری از حرکت دندان‌های مجاور، استخوان فک و کانتور صورت خود را در جای خود نگه دارید.
  •  یک راه حل آرایشی عالی برای دندان‌های از دست رفته، به شما امکان می‌دهد دوباره با اعتماد به نفس بخندید و راحت بجوید.
  •  به طور کلی، بسته به موقعیت ایمپلنت‌ها در فک، میزان موفقیت آنها تا 98 درصد است.
  • با نگهداری مناسب، ممکن است تا آخر عمر باقی بمانند.

 

 

 

 

 

ماندگاری ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

با تمیز کردن و استفاده از نخ دندان، اگر بیمار هر شش ماه یکبار معاینه منظم دندانپزشکی داشته باشد، خود پیچ ایمپلنت می‌تواند مادام العمر دوام بیاورد. با این حال، عمر تاج را می‌توان با مراقبت و استفاده مناسب بیش از 15 سال افزایش داد. از آنجایی که از ایمپلنت‌های پشت دهان، هنگام جویدن بیشتر استفاده می‌شود، احتمالاً سریعتر از ایمپلنت‌های جلوی دهان فرسوده می‌شوند.

آیا ایمپلنت‌های دندانی شکست می‌خورند؟

شکست ایمپلنت دندان غیرمعمول است، اگرچه اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات می‌توان از دلیل اصلی یک شکست جلوگیری کرد. ایمپلنت‌های دندانی معمولا ایمن و موثر هستند، اما کاشت صحیح نیاز به آموزش و تجربه دارد.

علائم شکست ایمپلنت

اگر یک متخصص باتجربه و آموزش دیده، عمل ایمپلنت دندان را انجام ندهد، ممکن است در طول درمان، عوارض زیادی ایجاد شود. شکست ایمپلنت دندان می‌تواند در دوره بلافاصله پس از عمل یا در یک مدت طولانی‌تر اتفاق بیفتد.

چگونه بفهمیم ایمپلنت دندان شکست خورده است؟

نشانگرهای هشداری را که باید بعد از کاشت ایمپلنت دندان به دنبال آنها باشید، شامل موارد زیر است:

  • درد و ناراحتی شدید
  •  فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت
  •  مشکل در جویدن و گاز گرفتن
  • جابجایی و گم شدن ایمپلنت
  •  لثه‌های متورم
  • ریز حرکت ایمپلنت
  • واکنش‌های آلرژیک ناگهانی
  • دندان قروچه

اگر مشکوک به شکست ایمپلنت دندان هستید چه باید کرد؟

در مواردی که عفونت لثه، که به آن پری ایمپلنتیت گفته می‌شود، باعث از کار افتادن ایمپلنت‌ها می‌شود، درمان ممکن است شامل تمیز کردن ساده ایمپلنت و تمرکز بر روی روش‌های بهتر بهداشت دهان و دندان در آینده باشد. در صورت کشف و درمان به موقع، پری ایمپلنتیت پیش آگهی نسبتا خوبی دارد.
اگر استخوان اطراف ایمپلنت آسیب دیده یا تحت فشار قرار گرفته باشد، ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. ایمپلنت‌های دندانی را فقط می‌توان در مناطقی از استخوان فک گذاشت که تراکم استخوان کافی باشد. اگر از دست دادن استخوان فک یا آسیب استخوان باعث از کار افتادن ایمپلنت شده باشد، پیوند استخوان مورد نیاز خواهد بود.

چگونه از شکستن ایمپلنت دندان جلوگیری کنیم؟

نکات زیر برای جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان در نظر گرفته شده است:

مصرف داروهای تجویز شده طبق دستور

کاشت ایمپلنت‌های دندانی با جراحی انجام می‌شود. مانند هر روش جراحی، عفونت یک خطر قابل احتمال است. عفونت‌ باعث التهاب بافت‌ها می‌شوند و ممکن است ایمپلنت با استخوان فک ادغام نشود. برای بیماران یک آنتی‌بیوتیک خوراکی یا یک شوینده ضدباکتری تجویز می‌شود تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد. برای جلوگیری از عفونت و شکست ایمپلنت دندان، بیماران باید تمام داروهای تجویز شده و نکات شستشو را رعایت کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

راه دیگر برای محدود کردن خطر عفونت پس از جراحی ایمپلنت دندان، رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان است. باکتری‌ها باعث عفونت می‌شوند و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک می‌کند. در حالی که بیماران تا زمان بهبودی لثه‌ها نمی‌توانند مستقیماً روی محل جراحی مسواک بزنند، باید به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌های مجاور ادامه دهند. علاوه بر این، می‌توان از شستشوی آب نمک گرم، برای تمیز کردن محل جراحی بدون آسیب به بخیه استفاده کرد.

پرهیز از خوردن غذاهای سفت

به بیماران توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را پس از ایمپلنت دندان به طور موقت تنظیم کنند. اگرچه جویدن خوراکی‌های سفت ممکن است دشوار باشد، اما می‌تواند روند بهبودی را مختل کند و باعث باز شدن بخیه و محل بریدگی شود که هر دوی این موارد می‌تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان شود. هر بیمار پس از درمان ایمپلنت دندان دستورالعمل‌های رژیم غذایی فردی را دریافت می‌کند. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود که بیماران در 24 ساعت اول پس از عمل از یک رژیم غذایی مایعات و به دنبال آن در هفته اول بهبودی رژیم غذایی نرم استفاده کنند.

 

 

 

 

 

خودداری از سیگار

استعمال دخانیات به دلایل مختلف برای بدن مضر است، به ویژه برای افرادی جراحی شده‌اند. سیگار با محدود کردن جریان خون، روند بهبودی را مختل می‌کند. این امر محل‌های جراحی را از تغذیه لازم برای بهبودی محروم می‌کند. برای جلوگیری از پس زدن ایمپلنت دندان، بیماران سیگاری باید حداقل دو هفته قبل از درمان و حداقل دو ماه پس از آن، از سیگار کشیدن خودداری کنند.

 

 

 

 

 

جلوگیری از ضربه به دندان‌ها

یکی دیگر از دلایل احتمالی شکست ایمپلنت دندان، ضربه به دهان است. آسیب‌های دهانی می‌توانند بهبودی را به تاخیر بیندازند و از ترکیب شدن ایمپلنت‌ها با بافت‌های استخوانی جلوگیری کنند. حداقل تا چند ماه پس از عمل تهاجمی ‌ایمپلنت دندان، بیماران باید از ورزش‌های تماسی و سایر فعالیت‌هایی که می‌تواند منجر به آسیب به دهان شود، خودداری کنند. حتی پس از بهبودی کامل بیمار از درمان ایمپلنت دندانی، اگر دهان به طور قابل توجهی آسیب ببیند، ممکن است بیمار دچار شکست ایمپلنت شود. بیماران باید همیشه از محافظ دهان برای محدود کردن این خطر در هنگام شرکت در ورزش‌ها استفاده کنند.

 

© هرگونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب مجله دبیکا بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین دبیکا تعلق دارد.