dabika mag2

سرطانی به نام سولاریوم

1402-01-29
11:33 ب.ظ

سولاریوم هر واحد برنزه کننده‌ای است که از اشعه ماوراء بنفش (UV) برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شود. سولاریوم‌ها به عنوان تخت آفتاب، لامپ آفتابی یا تخت برنزه نیز شناخته می‌شوند. چیزی به نام برنزه شدن ایمن در سولاریوم وجود ندارد. اشعه ماوراءبنفش سولاریوم، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. سولاریوم‌ها تا 6 برابر قوی‌تر از آفتاب ظهر تابستان، اشعه‌ UV را ساطع می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند باعث آسیب چشم و آسیب فوری پوست مانند آفتاب سوختگی، سوزش، قرمزی و تورم شوند. برنزه شدن سولاریوم از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت نمی‌کند. اگر برنزه شده با سولاریوم دارید، پوست شما همچنان در اثر اشعه ماوراء بنفش طبیعی خورشید آسیب می‌بیند.

چگونه UV روی پوست شما تأثیر می‌گذارد؟

سلول‌های لایه بالایی پوست (اپیدرم) رنگدانه‌ای به نام ملانین می‌سازند. ملانین به پوست رنگ طبیعی می‌دهد. هنگامی‌که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد، ملانین بیشتری تولید می‌کند. این باعث تیره و برنزه شدن پوست می‌شود. برنزه شدن نشانه آن است که پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش آسیب دیده است. برنزه شدن بدون سوزش همچنان می‌تواند باعث آسیب پوست، پیری زودرس و سرطان پوست شود. اشعه UV می‌تواند باعث آسیب دائمی ‌DNA نیز شود.

 

 

هر بار که پوست در معرض اشعه UV قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد. افراد با هر نوع پوستی در معرض خطر آسیب‌های پوستی، پیری زودرس و سرطان پوست هستند. برای به دست آوردن بهترین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، از کلاه، لباس محافظ، کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی و سایه استفاده کنید. استفاده از سولاریوم یا سالن برنزه کردن در استرالیا به دلیل خطرات بهداشتی، در ژانویه 2015 ممنوع شد. این ممنوعیت نتیجه تقریباً یک دهه مبارزات مداوم شورای سرطان بود. در نتیجه این کار، بسیاری از افراد از اثرات مخربی که سرطان پوست بر مردم و خانواده‌های آنها می‌گذارد نجات خواهند یافت. قبل از ممنوعیت، تخمین زده می‌شد که هر سال در استرالیا، استفاده از سولاریوم منجر به موارد زیر می‌شود:

 

  • 281 مورد جدید ملانوم
  • 43 مرگ ناشی از ملانوما
  • 2572 مورد جدید کارسینوم سلول سنگفرشی.

 

 

 

 

خطرات سولاریوم

این یک افسانه است که استفاده از سولاریوم یک راه بی‌خطر برای برنزه کردن است و از پوست شما در برابر سوختن در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. برنزه کردن سولاریوم هیچ محافظتی در برابر آسیب DNA ارائه نمی‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از سولاریوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. همچنین باعث پیری زودرس پوست می‌شود. اگر از سولاریوم استفاده می‌کنید، 20 درصد بیشتر از افرادی که از سولاریوم استفاده نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستید. اگر قبل از سن 35 سالگی استفاده از سولاریوم را شروع کرده باشید، در مقایسه با افرادی که از سولاریوم استفاده نکرده‌اند، این خطر 59 درصد بیشتر می‌شود. خطر ملانوم ناشی از استفاده از سولاریوم نیز با استفاده مکرر افزایش می‌یابد. استفاده از سولاریوم در مقایسه با افرادی که هرگز از سولاریوم استفاده نکرده‌اند، خطر ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی را تا 67 درصد و کارسینوم سلول بازال را تا 29 درصد افزایش می‌دهد.

پوست خود را بشناسید

اگر قبلا از سولاریوم استفاده کرده‌اید، خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیشتر خواهد بود. پوست خود را بشناسید و در صورت مشاهده هرگونه لکه جدید یا غیرعادی یا تغییر در یک نقطه در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همچنین با پزشک خود در مورد تهیه یک برنامه مراقبت از پوست صحبت کنید.

 

 

© هرگونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب مجله دبیکا بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین دبیکا تعلق دارد.