dabika mag2

بررسی مزایا و معایب کاشت مو

1402-02-03
8:42 ب.ظ

کاشت مو علاوه بر پر کردن جای خالی موهای از دست رفته، می‌تواند ظاهر موهای پرتر را ایجاد کند. با این حال، مانند هر درمان دیگری، علاوه بر مراقبت‌های توصیه شده قبل از کاشت، پس از کاشت مو هم باید اقدامات مراقبتی لازم را انجام دهید. در این مقاله در مورد مراقبت‌های قبل و بعد از کاشت مو که باید انجام شود بیشتر بدانید.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب است؟

کاشت مو برای افراد بین 21 تا 60 سال بسیار عالی است و به عوامل مختلفی از جمله سن ، وضعیت پوست سر، سلامت کلی، بافت و تراکم مو و غیره بستگی دارد. فردی که علائم و شرایط زیر را تجربه می‌کند، بهتر است کاشت مو را انتخاب کند:

 

  • مردانی با الگوی طاسی مردانه
  • خانم‌هایی که ریزش و نازک شدن مو را تجربه می‌کنند
  • فردی که به دلیل آسیب پوست سر یا سوختگی، دچار ریزش مو شده است
  • فردی که دارای ناحیه یا الگوی مشخصی از طاسی روی تاج، همراه با رشد موی سالم در امتداد طرفین است.

 

علاوه بر این، تنها در صورتی باید جراحی کاشت مو را انتخاب کنید که شرایط زیر را داشته باشند:

  • یک منطقه اهداکننده پایدار
  • موی اهداکننده کافی پیوند

 

 

 

 

انواع کاشت مو

 

روش FUE

FUE مخفف عبارت Follicular Unit Extraction است. در طی این روش، پزشک تک تک فولیکول‌های مو را از کنار و پشت سر برای پیوند در ناحیه طاسی استخراج می‌کند. از آنجاییکه فولیکول‌های این ناحیه در برابر DHT مقاوم هستند، به این معنی که تحت تأثیر هورمون‌های آندروژن که اغلب علت اصلی ریزش مو هستند، قرار نمی‌گیرند. اگرچه این یک روش طولانی است، اما به دلیل تعداد زیاد فولیکول‌هایی که استخراج می‌شوند، جای زخم بسیار کم است که پس از رشد مجدد مو به هیچ وجه قابل توجه نخواهد بود.

 

روش FUT

FUT مخفف عبارت Follicular Unit Transplantation است که به عنوان برداشت نواری نیز شناخته می‌شود. در طی این روش کاشت مو، نواری از مو از پشت یا دو طرف پوست سر برداشته شده و در ناحیه پذیرنده کاشته می‌شود. اگرچه تکنیک FUT در بین مردان با الگوی طاسی مردانه رایج است، اما برای خانم‌ها نیز مناسب است. جای زخم در کاشت مو به روش FUT باقی می‌ماند، بنابراین معمولاً برای کسانی که موهای کمی بلندتر دارند توصیه می‌شود.

 

 

 

دستورالعمل‌های قبل از عمل

هنگام مراجعه برای کاشت مو، مهم است که مراقبت‌های لازم را انجام دهید. این کار باعث می‌شود که پیوند به خوبی انجام شود و بیمار هیچ گونه ناراحتی در طول عمل احساس نکند.

 

ده روز قبل از کاشت مو

ده روز قبل از جراحی، فرد باید مراقبت‌های زیر را انجام دهد:

  • توصیه می‌شود از مصرف هرگونه آسپرین، ادویل، داروهای ضدالتهاب یا مسکن، علاوه بر ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B و E، رقیق‌کننده‌های خون و داروهای گیاهی خودداری شود.
  • همچنین بیمار باید از مصرف هر گونه استروئید و استفاده از کرم‌های کورتیزون خودداری کند زیرا می‌تواند خطر خونریزی در حین جراحی را افزایش دهد.
  • مصرف مشروبات الکلی و سیگار نیز در این مدت ممنوع است.

 

روز قبل از کاشت مو

یک روز قبل از جراحی، مراقبت از کاشت مو شامل دستورالعمل‌های زیر است:

  • خواب کافی داشته باشید.
  • اجتناب از استفاده از هرگونه اسپری مو، ژل یا سایر محصولات حالت دهنده ضروری است.
  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک ضروری است.

 

روز کاشت مو

در روز جراحی، بیمار باید قبل از مراجعه به کلینیک داروهای تجویز شده خود را مصرف کند. توصیه می‌شود یک پیراهن دکمه‌دار در روز پیوند بپوشند.

سایر دستورالعمل‌هایی که فرد باید در روز کاشت مو رعایت کند به شرح زیر است:

  • پوست سر را با یک شامپوی ملایم بشویید
  • صبحانه سبک میل کنید و از کافئین زیاد خودداری نمایید
  • از پوشیدن هر گونه کلاه گیس، لوازم جانبی یا محصولات حالت‌دهنده مو خودداری کنید
  • از ورزش، دویدن یا انجام هر گونه فعالیت شدید خودداری نمایید

پزشک کاشت مو را با بی‌حسی در مناطقی که بیمار ریزش مو و طاسی را تجربه می‌کند، آغاز می‌کند. اگر استخراج واحد فولیکولی (FUE) باشد، پزشک تک تک فولیکول‌های مو را از نواحی سالم پوست سر جدا می‌کند و آن‌ها را در نقاط طاس پیوند می‌زند.

از سوی دیگر، در مورد پیوند واحد فولیکولی (FUT)، پزشک چند سانتی‌متر از پوست ناحیه اهداکننده را برداشته و به بخش‌های کوچک برش می‌دهد و فولیکول‌های مو را از این بخش‌ها استخراج می‌کند. سپس این فولیکول‌ها را در ناحیه گیرنده می‌کارد.

 

دستورالعمل‌های پس از عمل

یک پیوند مو موفق به مهارت جراح مو و تکنیک پیوند، کیفیت موهای پیوندی بیمار و موفقیت در انتقال فولیکول‌ها از محل برداشت به ناحیه پیوند بستگی دارد. اما مراقبت بعد از کاشت هم به همان اندازه مهم است: هفته‌های بعد از کاشت مو برای رشد مناسب مو بسیار مهم است. صرف نظر از روش کاشت موی که انتخاب می‌کنید، اگر به خوبی از پیوندهای جدید مراقبت کنید، احتمال پیوند موی موفق افزایش می‌یابد. پیوندهای جدید شکننده هستند و برای رشد مناسب نیاز به حداکثر توجه دارند. پس از کاشت مو، به احتمال زیاد برای چند روز پوست سر کمی‌ حساس است. پزشک معمولاً داروهای ضددرد، علاوه بر داروهای آنتی‌بیوتیک و قرص‌های ضدالتهاب تجویز می‌کند. همچنین مهم است که ناحیه گیرنده را دستکاری نکنید و داروها را برای مراقبت مناسب پس از کاشت مو مصرف کنید.

برای تمیز نگه داشتن خط برش و ناحیه جراحی، بیمار باید حداقل یک روز بعد از عمل ناحیه را بانداژ کند و یک شب آن را نگه دارد. در روز بعد از پیوند، بانداژ را بردارید  تا از تورم جلوگیری شود.

دو روز بعد از عمل، مراقبت‌های بعد از کاشت مو شامل حمام و تمیز کردن ناحیه اهداکننده است. در این روز بیمار باید چند بار روی گیرنده و همچنین ناحیه اهداکننده با اسپری مقداری آب بپاشد تا تمیز شود. با این حال، اجتناب از استفاده از حوله برای خشک کردن مو ضروری است.

پس از روز دوم، بیمار باید هر روز دو بار ناحیه گیرنده را با استفاده از شامپو ملایم بشوید. این یک مرحله مهم در مراقبت‌های پس از کاشت مو است و تضمین می‌کند که پوسته‌های سر از بین می‌رود و هیچ عفونتی ایجاد نمی‌کند.

 

 

سایر موارد

سایر دستورالعمل‌های مهم مراقبت از کاشت مو شامل موارد زیر است:

  • از مصرف الکل، سیگار و داروهای مسکن خودداری کنید.
  • حداقل تا دو هفته بعد از کاشت در ورزش یا فعالیت‌های شدید شرکت نکنید.
  • داروهای تجویز شده را به موقع مصرف کنید.

 

حرف آحر

شما باید اقدامات احتیاطی را بعد از کاشت مو در هنگام خواب نیز انجام دهید. برای سالم نگه داشتن پیوند، توصیه می‌شود هنگام خواب سر را در وضعیتی بالاتر نگه دارید و به حالت نیمه نشسته بخوابید. برای این کار، بیمار می‌تواند چند بالش یا حوله را زیر سر خود قرار دهد. پیشنهاد می‌شود، از شامپو و سایر محصولات توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. همچنین، تا سه هفته پس از کاشت مو، خود را در معرض گرما و نور خورشید قرار ندهید. همچنین شنا کردن در این دوره ممنوع است.

 

© هرگونه کپی‌برداری جزئی یا کلی از مطالب مجله دبیکا بدون کسب مجوز مکتوب ممنوع است. حقوق این سایت به فروشگاه آنلاین دبیکا تعلق دارد.